tiistai 31. joulukuuta 2013

Automaatio lisääntyy tavaroiden kuljettamisessa

Miten tavaroiden kuljettaminen muuttuu tulevaisuudessa?  Millaisia mahdollisuuksia se avaa uusille jakeluinnovaatioille?

Vanhat postilaatikot eivät enää vastaa jakelun tarpeita, kun kirjeposti vähenee ja verkkokaupan kasvaessa pakettien kuljettaminen lisääntyy. Postiautomaatit ovat ilmeisesti olleet menestys ja niitä tulee lisää.

USAssa verkkokauppajätti Amazon esitteli 2.12. idean automatisoiduista kotiinkuljetuksista ilmateitse (Amazon Prime Air). Konpseptin mukaan "oktokopteri" kuljettaisi parikiloisen paketin kotiovelle puolen tunnin sisällä tilauksesta (ks. BBC: Amazon testing drones for deliveries).


Jakeluyhtiö UPS ei lentäviin yksittäiskuljetuksiin usko. Automatisoitu jakelu ei myöskään ole mukana Itellan julkaistamassa tulevaisuusvisiossa vuoteen 2020 mennessä.


Voisiko automatisoitu tavaran jakelu voisi tulla Suomeenkin? Tavaroiden kuljetuslaivueet pitäisi ainakin hyväksyä laillisiksi - siihen voi vierähtää pari vuosikymmentä (Ks. Tuhat sanaa blogi vuonna 2012: Tulevaisuuden työhevoset ovat vielä laittomia).

Jos lähtisi mukaan Amazonin avaaman kuljetuskopterivision polulle, pitäisikö pihapiiriin virittää säältä suojattuja kuljetuskopterin laskeutumisalustoja, jolloin tulevaisuuden postilaatikko olisi enemmän kuin lintulauta? Millaisilla toimijoilla olisi osaamista hallita tällaista jakeluketjua Suomessa? Kari Haakana muistutti blogissaan joulun alla, että Googlekin on kiinnostunut robottijakeluliiketoiminnasta.

Aivan toinen polku avautuu siitä ajatuksesta, että tavarat liikkuvatkin bitteinä. Verkkokaupasta ostetaankin tavaran valmistamisohje, ja 3D-tulostetaan tavara itse. Missä tuoteryhmissä ja millä aikavälillä pikavalmistus vähentää fyysisten tavaroiden kuljettamistarvetta?

Liikkuipa tavara bitteiä tai atomeina, vahvoilla on se, joka tietää, missä tavaran ostajat ovat nyt ja mistä he nyt ja seuraavaksi ovat kiinnostuneita.



Ei kommentteja: